Nauczyciel akademicki, wieloletni nauczyciel biologii w Liceum Ogólnokształcącym. Zajmuje się współczesnymi problemami nauk pedagogicznych, społecznych, biologicznych i środowiskowych, lokalnymi działaniami środowiskowo – edukacyjnymi wśród szerokiego spektrum wiekowego dzieci, młodzieży i dorosłych. Jest autorką wielu prac z zakresu dydaktyki biologii i ochrony środowiska, opublikowanych w czasopismach przedmiotowo – metodycznych: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa”, „Biologia w Szkole”, artykułów w opracowaniach zwartych, oraz artykułów w języku angielskim opublikowanych w różnych ośrodkach uniwersyteckich, artykułów w Zeszytach Naukowych Polskiej Akademii Nauk. Jest współautorką wielu publikacji książkowych. Autorką monografii naukowej wydanej w języku angielskim dotyczącej wykorzystania efektywności zajęć terenowych jako czynnika integrującego treści przyrodnicze w programach szkolnych województwa świętokrzyskiego. Brała czynny udział w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach, co zostało udokumentowane w publikacjach. Jest współorganizatorem ogólnopolskich konferencji naukowo – dydaktycznych. Wielokrotnie organizowała konferencje przedmiotowo – metodyczne dla nauczycieli różnych etapów edukacyjnych związanych z priorytetami w nauczaniu – uczeniu się biologii. Opracowuje i aktualizuje programy z zakresu biologii na potrzeby uruchomienia i organizacji studiów podyplomowych dla nauczycieli: „Przyroda w zreformowanej szkole”, „Przyroda w liceum”.

Współautor programu nauczania „Biologia z elementami ścieżek edukacyjnych: ekologicznej i prozdrowotnej dla gimnazjum”. Ukończyła kurs pogłębienia wiedzy fachowej „Nauczanie nauczyciela” zorganizowany przez Hogeschool Amsterdam i IPABO Amsterdam oraz uczestniczyła w kursie profesjonalizacji zawodowej ukierunkowanym na samodzielne prowadzenie zajęć doskonalenia nauczycielskiego, zorganizowanym przez Hogeschool van Amsterdam Faculteit Onderwijs en Opvoeding.
Ponadto została zatwierdzona jako egzaminator okręgowej komisji egzaminacyjnej organizowanej przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łodzi, uzyskując kwalifikacje do przeprowadzania egzaminu maturalnego z biologii (Nowa Matura E-MB „3K”/2001).Przez wiele lat członek Rady Programowej Ogólnopolskiego Czasopisma dla nauczycieli „Biologia w Szkole”. Nominacja do Rady Programowej Redakcji Ogólnopolskiego Czasopisma Kwartalnika dla Nauczycieli pt.: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa”- Innowacje – Inspiracje. Przewodnicząca sekcji ochrony środowiska w Kieleckim Towarzystwie Naukowym, przewodnicząca Sekcji Dydaktyki Biologii Polskiego Towarzystwa Przyrodników im. Kopernika.

Przykładowe publikacje:

  • Żeber-Dzikowska I.: Integracja wiedzy biologicznej i biologiczno-dydaktycznej studentów w czasie zajęć z dydaktyki biologii. (w): „Problemy szczegółowej dydaktyki biologii w kształceniu nauczycieli biologii i badaniach naukowych” pod red. W. Stawińskiego. WN WSP, Kraków 1999, s. 93 – 101.
  • Cichy D., Żeber-Dzikowska I.: Biologia kl. I gimnazjum. Wydawnictwo „Debit” , Bielsko Biała 1999, s. 128.
  • Cichy D., Żeber-Dzikowska I.: Zeszyt ćwiczeń – biologia 1. Wydawnictwo „Debit”, Bielsko Biała 1999, s. 80.
  • Żeber – Dzikowska I., Rabczyńska R.: Aktivizirajući metodi u radu nastavnika-izabrani predlozi. Metody aktywizujące w pracy nauczyciela – wybrane propozycje. Tłumaczenie na język serbski. Centar Polonijus – Pegaz, Srbija i Crna
  • Żeber – Dzikowska I.: Szkoła środowiskowa inicjatorem i organizatorem systemu wychowania w określonej społeczności lokalnej. Problemy ekologii nr 6/66, 2007 s. 294 – 299.
  • Żeber – Dzikowska I., Bartoszczyk J.: Znaczenie nauczania biologii w kształtowaniu osobowości ucznia. Wyd. Akademia Świętokrzyska, Kielce 2007, s. 183.
  • Żeber – Dzikowska I.: Ekoedukacja młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej w Polsce. Monitoring Środowiska Przyrodniczego; Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Katedra Ochrony i Kształtowania Środowiska Uniwersytetu Humanistyczno – Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach; 2010; Vol. 11; s. 91 – 95.